Hoe staan de verschillende generaties X (35-49 jaar), Y (20-34 jaar) en Z (16-19 jaar) tegenover reclame? Kantar Millward Brown maakte een vergelijkende studie. Wij onthouden alvast deze 3 zaken: 

1. Adverteer vooral tussen 18u en 21u

De jongste generatie met de meeste vrije tijd (16-19 jaar) staat gedurende de hele dag open voor reclameboodschappen. Generaties X en Y (20-49 jaar) staan het meest openheid voor reclameboodschappen na de werkdag. Tussen 18u en 21u echter, zien we bij alle generaties een piek in positieve houding tegenover reclame.

2. Zorg voor een ontspannen gemoedstoestand

Zowel generatie X, Y als Z ziet reclame het liefst wanneer ze relaxed zijn. Eerdere studies leren ons dat we reclamespots in een ontspannen sfeer ook beter onthouden. Alle generaties geven aan dat de context van films, muziek en komedies hen helpen te ontspannen en zelfs cruciaal zijn voor een positieve houding tegenover reclame. Onze gouden tip: Adverteer in bioscoop.

3. Cinema en outdoor kampioen

Van alle klassieke media, staan jongeren én ouderen staan het meest open voor bioscoopreclame en outdoorcampagnes. Radio, televisie en print bengelen onderaan. Welke doelgroep je ook wil bereiken, met cinema genereer je impact en gaat je reclameboodschap effectief bereikt worden door iedereen in de zaal.

(Klik op de afbeelding om de grafiek te vergroten)

De Ad Reaction-studie moet adverteerders helpen om de verschillende generaties beter te begrijpen en efficiënter te engageren in reclamecampagnes. Meer informatie vind  je hier.