Onlangs werd het laatste boek Het feest van Dimitri Casteleyn origineel gelanceerd met een boektrailer in de bioscoop. Vernieuwend is dat de boektrailer heel gericht zal vertoond worden aan een bioscooppubliek van meerwaardezoekers. De spot is acht weken lang te zien voor een specifieke filmselectie van bekroonde en Oscargenomineerde films. Bovendien is deze periode extra aantrekkelijk omdat het aantal bioscoopbezoekers voor deze films 25% hoger ligt dan gemiddeld.

“Het is een niet alledaagse keuze om een boek op het grote scherm te lanceren. Maar door de gerichte filmselectie bereiken we de meerwaardezoekers die ook de lezers zijn. Bioscoopbezoekers komen voor de beleving rond verhalen en dat krijgen ze ook met deze boektrailer,” zegt directeur marketing Prometheus Romy van den Nieuwenhof. “De trailer zal de bevreemdende sfeer uit de spannende pageturner naar voren te brengen.”

In een interview zei je ooit “Als ik Mario Vargas Llosa lees, zit ik echt in Zuid-Amerika.” Is jouw ambitie als schrijver ook dat je mensen in vervoering kan brengen? Was dat een drijfveer om het ondernemerschap te ruilen voor die van schrijver?

Zeker. Mijn passie voor literatuur had ik wel reeds als tiener, toen publiceerde ik al in literaire tijdschriften en won ik ook verschillende literaire wedstrijden. Maar voor ik het wist was ik bezig als ondernemer en had ik snel door dat ondernemen en schrijven niet te combineren waren. Toen sprak ik met mezelf af dat ik in mijn professionele leven eerst een helft zou ondernemen en daarna een helft zou schrijven wat het grote voordeel heeft dat een schrijver nooit met pensioen gaat. Toch ben ik ook tijdens het ondernemen meestal met verhalen bezig geweest wanneer ik bijvoorbeeld het televisieproductiehuis De Raconteurs leidde, we maakten toen vijf televisiereeksen voor Canvas. Maar enkele jaren geleden waagde ik de sprong naar mijn grootste passie in mijn leven: de literatuur. Niets leukers dan verhalen te vertellen en de lezers in vervoering te brengen en hen inderdaad naar een andere wereld te brengen.

Je schrijft in een heel rijke, bijna filmische beeldtaal met oog voor fijne details. In welke mate heeft je ervaring als televisiemaker daartoe bijgedragen?

Ik volgde ooit tien zaterdagen een cursus scenarioschrijven bij Ed Vanderweyden, een heel leerrijke ervaring. Vermoedelijk ben ik daar onbewust door beïnvloed want ik krijg inderdaad veel te horen dat mensen het voor zich zien wanneer ze mijn romans lezen.  Ook de methodes die we toepasten als televisiemakers bij de Raconteurs hebben wellicht ook een invloed gehad op mijn vertelstijl.

Zou je ooit graag een van jouw boeken verfilmd zien? Heb je daar al stappen in die richting ondernomen?

Dat zou natuurlijk erg plezierig zijn. Ik denk dat mijn nieuwste roman Het feest daar ook het best voor in aanmerking komt. Als filmmakers dit lezen: mijn mailadres heb je zo gevondenJ

Je promoot je boek op het grote scherm met een filmtrailer. Vanwaar deze eigenzinnige en niet-alledaagse keuze?

Als televisiemaker kon ik het niet laten om een originele boektrailer te maken. That is who I am. Het lijkt me fantastisch om in een korte teaser de kijker en lezer te verleiden naar het spannende boek en nieuwsgierig te maken naar het verhaal. De trailer is natuurlijk geen samenvatting van de roman maar een soort voorfilmpje op de roman, wat me heel leuk lijkt.

De bioscoopspot zal enkel lopen voor specifieke internationaal bekroonde en Oscar-genomineerde films. Welke zijn volgens jou de gemeenschappelijke punten van het bioscooppubliek dat dan in de zalen zit en jouw lezers?

Dat zijn mensen die graag naar inhoudelijk rijke films komen kijken waar de sfeer ook erg belangrijk is. Meestal zijn dat ook mensen die zich graag laten verrassen, en met het boek <em>Het feest</em> zit ik daar zeker aan het juiste adres. Vermoedelijk zijn dat ook de mensen die openstaan voor een nieuwsoortige boektrailer die een soort voorfilmpje van de roman is.

Wat waren de drie belangrijkste/ meest impactvolle films tot nu voor jou en waarom?

  1. Grease (1978) omdat de film er toen in slaagde mij op twaalfjarige leeftijd voor het eerst verliefd te maken. Jawel, ik geef het toe: ik was verliefd op Olivia Newton John.
  2. Ik had het geluk op het filmfestival in Cannes van 1990 te kunnen aanwezig zijn na het winnen van een prijs en de hele vibe rond de fantastische film Wild at Heart van David Lynch mee te maken, die toen ook de Gouden Palm won. Daarom begin ik mijn roman Het feest ook met een citaat van Lula Fortune: This whole world’s wild at heart and weird on top. Het heeft ook later in het boek nog een functie.
  3. Ten derde kies ik graag Interstellar (2014): een prachtige film die ons doet nadenken over het leven en ons nieuwgierig maakt naar verdere ontdekkingen naar de oorsprong van ons bestaan en onze plaats in het heelal, alsook naar ander leven. De film toont ons ook dat wij als mensheid mogelijks tot grootse dingen in staat zijn.