08

Ha, 4D. Cadillac pakte er mee uit en wou zo de cinema-ervaring nog intenser maken. Iets waar ze met brio in slaagden. Cases als deze creëren fijne precedenten en tonen mogelijkheden waar adverteerders meestal niet aan denken.

Is het een originele case? Nee. De Disneylanden en Bellewaerdes van deze wereld pakken er al jaren mee uit. The kids do love it. Doorwinterde pretparkbezoekers zullen hierdoor dus niet – excusez le mot – omvergeblazen worden. Maar dat neemt niet weg dat we dit soort acties moeten steunen, meer zelfs: aanmoedigen.

 

4D cinema vergroot de belevenis in de bioscoop. En als je tijdens het bekijken van een spot waarin een windhoos het scherm passeert ook écht de wind door je haren kan voelen, dan kan ik volledig begrijpen dat zo’n spot je bijblijft. Tenminste, zolang het geluid van de spot niet wordt overstemd door die gigantische blazers in de zaal.

Voor de cinemabezoeker is het verrassingseffect groot. Het bewijst eens te meer dat een medium als bioscoop zich enorm leent voor zintuigelijke belevenissen waarbij je helemaal ondergedompeld wordt in het verhaal.

Je hebt maar één focuspunt: dat gigantisch scherm dat voor je neus hangt. Alles wat daarnaast gebeurt, hangt er voor de bezoekers automatisch mee samen. Je zit letterlijk middenin de beleving. Thuis zou je uit je zetel rechtstaan om op zoek te gaan naar het openstaande raam waar die wind wel moet vandaan komen. Niet zo in de cinema.

Eigenlijk, en steeds meer en meer, is de bioscoop een speeltuin voor merken aan het worden. Adverteerders beginnen te beseffen hoe krachtig het medium is, en hoe intens ze de beleving kunnen maken. En daarvoor moet je echt geen loeiharde spot aanleveren. Creatief met content volstaat. Iets wat Cadillac alvast goed heeft begrepen.

 

Frederik Braem,

Creative Director Cross Media Brightfish*

 * Als Creative Director Cross Media speelt Frederik in op nieuwe trends en slimme ideeën binnen de entertainment media en inspireert hij je geregeld met Bright cases.

{dgcontactinfo 17}{/dgcontactinfo}