image004 1

Oprechte emoties doen iets met een mens. En via het Grote Scherm wordt alles nog intenser, nog indrukwekkender. Dove speelt hier als geen ander op in: eind vorig jaar lanceerde Dove Arabia een pakkend maar eenvoudig spotje waarin échte mannen via het bioscoopscherm openlijk hun liefde voor hun vrouw verklaren. Zonder veel poeha, maar daarom niet minder gemeend. Er werden uiteraard wat traantjes weggepinkt. En dat niet enkel bij de dames in kwestie…

 

Mannen verklaren hun liefde op het grote scherm

Een doordeweekse bioscoopavond. Enkele dames in de zaal vermoeden niks en zien dan plots hun eigen man op het scherm. Kwetsbaar verklaart hij zijn dankbaarheid en liefde voor haar. En dat in een zaal vol onbekenden. Veel mooier kan het niet worden, vooral omdat er op geen enkele manier een link werd gemaakt met een Dove-product. Gewoon imago. Schoonheid. Vanbuiten, maar vooral vanbinnen. Liefde is mooi volgens Dove. En wie kan dààr iets tegen inbrengen?

 

Confrontatie met eigen schoonheid

Fysieke schoonheid zit volgens Dove tussen je oren. In de recente ‘Sketching Artist’-spot toont het merk ons in drie ijzersterke minuten – naast inhoudelijk is het ook visueel een verdomd mooi filmpje – dat het zelfbeeld van vrouwen eerder negatief is, terwijl anderen veel positiever naar hen kijken. Anderen vinden ons mooi, waarom zien we dat zelf niet?

 

Het is echt

Waarom nu deze twee filmpjes in de spotlight plaatsen? Wel, ten eerste omdat er nooit genoeg schoonheid in de wereld kan zijn. En als een adverteerder een inspanning doet om ons dat te tonen, dan kunnen we dat alleen maar toejuichen. Ten tweede, omdat het ons raakt. Je kijkt naar de spotjes en je ziet iets herkenbaars, je bent ontroerd omdat het waar is en het plaatje gewoon klopt.

Authenticiteit is hier key.Vooral omdat de positieve boodschap niet ‘vervuild’ wordt met publiciteit voor een shampoo die je zijdezacht haar geeft, maar het merk op een andere manier uitdraagt. Uiteraard blijft het reclame, maar door de afwezigheid van een product, wordt de boodschap sterker. Net als het imago van de adverteerder. En die boodschap is duidelijk: we zijn allemaal mooi en schoonheid is overal te vinden. Het gaat over jou en mij en daar is niks mis mee. Integendeel.

 

Frederik Braem,

Creative Director Cross Media Brightfish* 

* Als Creative Director Cross Media speelt Frederik in op nieuwe trends en slimme ideeën binnen de entertainment media en inspireert hij je geregeld met Bright cases.

{dgcontactinfo 17}{/dgcontactinfo}