Bigger screen, bigger smile. Als bioscoopregie zijn we 100% overtuigd van de impact van het grote scherm: een hogere emotionele beleving en meer aandacht. Dat kunnen we vanaf nu ook bewijzen. Samen met onderzoeksbureau Profacts hebben we een vergelijkend biometrisch onderzoek gedaan naar de reclamebeleving op verschillende schermformaten.

  • Waar krijgt jouw reclamespot het meeste aandacht?
  • Waar is er de meeste afleiding?
  • Op welk scherm is de kijker het meest emotioneel betrokken bij een reclamespot?
  • Welk medium zorgt voor de meeste positieve emoties?
  • In welke mate vinden kijkers reclame storend of niet?

Met andere woorden: Is het bioscoopscherm écht impactvoller dan het kleinere TV-, PC- en smartphone scherm en kunnen we een duidelijk verband aantonen tussen schermgrootte en reclamebeleving?

De resultaten

BRIGHTFACT #1

1 POPCORN NL.450

 

BRIGHTFACT #2

2 LACHEN NL.450

BRIGHTFACT #3

3 ZAKDOEKJES NL.450

BRIGHTFACT #4

4 ARM NL.450

BRIGHTFACT #5

5 HARTJE NL.450

Innovatief onderzoeksmethode

Het onderzoeksopzet was uniek en nieuw in België: we hebben de reclamebeleving op het grote scherm in een reële bioscoopsetting onderzocht, met bioscoopbezoekers die op dat moment naar de film gingen. De 3 andere schermen echter, TV, PC en smartphone hebben we in een gecontroleerde labosetting, dwz zonder enige vorm van afleiding, onderzocht. We maakten gebruik van een vernieuwende geïntegreerde biometrische aanpak:

  • Volgen van oogbewegingen (eyetracking) om de mate van aandacht te kennen
  • Meten van de hartslagvariatie en huidgeleiding om de mate van emotionele betrokkenheid te meten
  • Meten van gezichtsspieren om positieve of negatieve emoties vast te stellen

Op deze manier hebben we de emoties zo puur mogelijk kunnen onderzoeken, zonder bewuste of onbewuste manipulatie van de respondent. Onder het voorwendsel dat de respondenten een film moesten zien, wisten ze niet dat ze eigenlijk tijdens het bekijken van de reclame werden onderzocht. Bijkomend hebben we een ondervraging gedaan naar de mate waarin reclame stoort.

In totaal hebben we 60 personen 12 reclamespots uit diverse sectoren met diverse lengtes getest, goed voor een reclameblok van 7 minuten. Deze 60 personen werden onderverdeeld in 4 condities: zij die naar cinemascherm keken, naar TV scherm, naar PC scherm en naar smartphone scherm. Deze 4 groepen werden dan met elkaar vergeleken.

Meer weten?

Contacteer ons en ontdek hoe het grote scherm een upgrade is voor uw campagnes. Of we het nu hebben over de grootte van het scherm, de popcorn emmer, of de loonbrief van de gemiddelde Hollywood acteur. Size matters altijd.