Enthousiasm

Samen met marktonderzoeksbureau Profacts onderzochten we bij 1000 Belgen de emotionele kracht van creatieve reclamespots. Daarvoor nam Profacts de 8 meest gespeelde Belgische reclamefilmpjes in 2015 onder de loep. Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijke exponentiële link is tussen de creativiteit van een reclamespot en de interesse die de spot bij de kijker opwekt. Hoe creatiever de spot, hoe meer interesse. De positieve interesse uit zich in verschillende emoties zoals enthousiasme (in 51,25% van de best beoordeelde spots), blijdschap (47,75%), ontroering (32%) of inspiratie (31,5%).

Daarnaast zien we dat de spots die mensen als creatief beschouwen, in 57% van de gevallen geassocieerd worden met enthousiasme en in 45% van de gevallen met blijdschap. 

Als we deze spots vergelijken met de spots die men minder creatief vindt, dan zien we dat de creatief beschouwde spots tot 10 keer meer enthousiasme en 8 keer blijdschap opwekken bij het publiek.

De creatiefste spots waren de spots die mensen een goed gevoel konden geven. Enthousiaste en levendige reclamespots scoorden het best. Onder andere de spot van BPOST scoorde hoog, alsook de ‘van de camion gevallen’ spot van PROXIMUS. 

Ook de DOUWE EGBERTS reclamespot met het gescheiden koppel scoorde erg goed, vooral dankzij het ontroerende karakter.

Minder creatieve spots zijn vaak een bron van andere emoties zoals onverschilligheid of verveling. Daardoor sprak de reclamespot van DOVY mensen het minst aan.

Creative Upgrade

Creatieve reclame op het grote scherm, daar doen we het voor. Als Belgische Cannes Representative willen we twee jonge reclamemakers de kans geven om deel te nemen aan de Young Lions Competition in de categorie Film. Om een kans te maken, worden zij door Donald Muylle zelf uitgedaagd om de iconische spot van Dovy Keukens een ‘creative upgrade’ te geven. Meer info vind je op www.creativeupgrade.be.