Waarom voelen mensen zich zo blij als ze naar de bioscoop gaan? Op die vraag zocht de Britse bioscoopregie Pearl & Dean, met het onderzoeksbureau Join the Dots het antwoord. Samen presenteerden zij onlangs hun bevindingen op het befaamde Esomar Congress 2015. Wij konden het onderzoek inkijken en werden er meteen blij van.

Sociaal en gefocust

Uit de resultaten komt aan het licht dat er twee specifieke redenen zijn waarom we ons gelukkig voelen. En dat bioscoop net op die twee zaken kan inspelen. Ten eerste brengt cinema mensen samen. Het maakt ons blij om quality time door te brengen met vrienden en familie. Ten tweede is er in de  bioscoop – in schril contrast met de dagelijkse omgeving – slechts één focus: het grote scherm. In de bioscoopzaal zijn we ontspannen en kunnen we onszelf verliezen in het moment. Ook daar hebben we regelmatig eens nood aan.

Leuke momenten, scherpe herinneringen

Vergelijken we bioscoop met andere media zoals radio, internet en tv, dan blijkt dat bioscoop ons een hoger ‘happiness-gehalte’ geeft. De blije associaties met de omgeving en het scherm hebben bovendien een positief effect op ons geheugen. Mensen onthouden zaken nu eenmaal beter wanneer er emoties aan te pas komen. Dat geldt ook voor de reclamespots en filmtrailers die voor de film spelen.

Over het onderzoek

In de studie “Understanding the emotions of cinemagoers” van Pearl & Dean en Join the Dots staat het perspectief van de bioscoopbezoeker centraal. Vertrekpunt was het jaarlijkse grootschalig FAME-survey (Film Audience Measurement & Evaluation) dat peilt naar de Britse bioscoopgewoonten. Deze data werd aangevuld met een kleinschalige, kwalitatieve studie met diepteinterviews. Het resultaat is een uniek raamwerk geworden dat inzichten geeft in de positieve ervaring van een cinemabezoek.

En voor nog meer geluk:

bri-news-thehappinessproject.png

{dgcontactinfo 24}{/dgcontactinfo}