20120531 20th century fox

Dat de hele bioscoopsector in sneltempo gedigitaliseerd wordt, is niks nieuws. Maar Hollywoodstudio 20th Century Fox gaat als eerste een stapje verder en zal films binnen dit en twee jaar enkel nog digitaal aanleveren. Een gedurfde beslissing. En een uitdaging voor kleine bioscoopuitbaters.

‘Digitalisering’ is al een hele tijd het toverwoord in de bioscoopsector. Het moest er dus eens van komen dat een grote filmstudio all the way voor de digitale distributie van hun films ging. 20th Century Fox is de eerste ‘major’ die de sprong waagt.

 

Grote gevolgen voor de sector?

Tegenwoordig worden al heel wat films digitaal aangeleverd. Daarom hebben ook de meeste bioscopen geïnvesteerd in digitale projectoren. In sommige landen werken heel wat kleine onafhankelijke bioscoopuitbaters nog met 35mm pellicule omwille van het kostenplaatje dat aan de verandering van analoge projecten vasthangt. Als zij binnenkort nog films van 20th century willen vertonen, zullen ze ook helemaal digitaal moeten gaan.

 

Wat met de andere Hollywoodstudio’s?

De kans is groot dat ook de andere Hollywood majors het voorbeeld van 20th Century Fox zullen volgen. Dat is alleszins wat John Fithian, de grote baas van de Amerikaanse NATO (National Association of Theatre Owners), verwacht. Hij voorspelde vorig jaar dat analoge cinema tegen eind 2013 overal zal verdwijnen.

 

Digitale bioscoopreclame

Begin dit jaar hebben ook wij de bioscoopreclame volledig gedigitaliseerd. We werken daarom samen met zowel grote als kleine bioscoopuitbaters om adverteerders te laten genieten van de praktische en creatieve voordelen die digitalisering biedt. Wil je die graag eens met ons overlopen?