In haar boek ‘Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment’ voorspelt de Nederlandse Harvard-professor Anita Elberse dat blockbusters in de toekomst het diverse filmaanbod nog meer zullen stimuleren. Te zot voor woorden?

Niet volgens Elberse. Zij bewijst met jarenlang onderzoek dat blockbusters de toekomst van Hollywood verzekeren. Neem een miljoenenfilm als X-Men: Days of Future Past. Die lokt met een pak special effects en een sterrencast (denk aan Hugh Jackman, Ian McKellen, Patrick Stewart en Jennifer Lawrence) een massa volk naar de bioscoop.

Dat zorgt ervoor dat de filmstudio genoeg verdient om ook budget vrij te kunnen maken voor kleine films.

Waarom maken studio’s dan niet alleen blockbusters?

Filmstudio’s gebruiken kleine films om een gevarieerd portfolio uit te bouwen en om te experimenteren met opkomende talenten. Ryan Gosling bijvoorbeeld. Als die in een film van pakweg 30 miljoen dollar meespeelt en die film slaat aan, dan mag hij binnenkort misschien wel schitteren in een prent met een budget van 200 miljoen dollar. Dat is wat er ook met The Hangover is gebeurd.

What’s in it for advertisers?

Ook voor adverteerders zijn actuele blockbusters als Edge of Tomorrow, Maleficent of 22 Jump Street dus goed nieuws. Ze lokken niet enkel een pak volk naar de zalen. Ze zorgen ook voor variatie in het filmaanbod, waardoor er nòg meer mensen naar de bioscoop trekken voor een avondje uit. Twee keer winnen dus.

Meer weten? Bekijk hier het interview met Anita Elberse.

Dit artikel kwam mede tot stand via de reeks “De toekomst van cinema”, een nieuw project van het vakblad Holland Film Nieuws, waarbij experts uit de nationale en internationale filmsector hun visie geven op de toekomst van cinema.