“Hij zal het zelf niet graag horen, maar Johan Kramer is mijn grote held,” zo introduceerde Jens Mortier, voorzitter van Creative Belgium, de Nederlandse filmmaker. Op de tweede Creative Session rond film, bracht Johan Kramer 15 tips en 5 happy moments mee. Meer had hij niet nodig om de uitverkochte VIP-zaal in Utopolis Mechelen in te pakken.

 

 

Johan Kramer stapte tien jaar geleden uit zijn reclamebureau KesselsKramer om zich volledig te wijden aan films en documentaires maken. “Steel de camera van je vader”, stak Johan Kramer van wal. “Zo ben ik beginnen filmen. En maak tijd om naast je gewone werk, eigen projecten te doen. In mijn geval was dat filmmaken en verhalen vertellen.”

Johan vindt dat elke creatief iets van zichzelf in zijn of haar werk moet steken. “Hou het persoonlijk, dat levert de beste portfolio’s op.” De filmmaker toonde zelf het goede voorbeeld. Tijdens 5 happy moments, maakte hij telkens iemand uit het publiek blij met een item uit zijn persoonlijke collectie, waaronder een analoge camera en een voetbal t-shirt.

Indrukwekkend palmares

Hij toonde met een knipoog waarom je altijd flippers moet dragen. Ook gaf hij uitleg bij zijn internationaal bekroonde film ‘The Other Final’. Deze gaat over de voetbalfinale tussen Bhutan en Montserrat, de twee laagste gerankte voetbalploegen ter wereld. Johan filmde tussendoor zijn tienjarige dochter die kinderschrijfster wil worden en bekende jeugdauteurs interviewt. Evenzeer maakte hij commercials voor Coca Cola, Nike, BVR, Citizen, Menzis en Ben.

Het werk van Johan Kramer is op zijn minst indrukwekkend te noemen. Vergaap je hier aan een selectie van zijn films.

Schrijf je in voor MediaMonks op 19 mei

De derde en laatste Creative Session rond film gaat door op donderdag 19 mei. Samen met Creative Belgium nodigen we deze keer het creatief, digitaal productiehuis Mediamonks uit. Reserveer alvast je zitje in de VIP-zaal van Utoplis Mechelen, want dit wordt top of the bill!