Lisa Gadeyne en Sumi Arcos Mina, een creatief duo van Happiness, hebben de Young Lions FILM Competition gewonnen van Brightfish. Hun beloning? Een felbegeerd ticket voor de Young Lions Film Competition 2019 in Cannes.

Midden juni vertegenwoordigen Lisa en Sumi België in de Young Lions Film Competition in Cannes. Ze nemen het op tegen andere jonge creatieve teams uit de hele wereld en krijgen 48 uur om een reclamefilm van 60 seconden bedenken én maken voor een non-profit-organisatie, een NGO of een liefdadigheidsinstelling.

Belgische Young Lions Film Competition

Na voorinschrijving ontvingen de Belgische jonge creatieven de briefing. Deze was gelijk aan de briefing van de Film Competitie vorig jaar in Cannes. De creatieve teams hadden de opdracht om aan deze brief te beantwoorden met een film van 60 seconden, net zoals in Cannes. De film kaderde in de campagne #sheisequal en had als objectief millenials aanzetten en bewust maken van meer gender equality.

De films van de Young Lions werden vertoond op het grote scherm. De jury onder leiding van Iwein Vandevyver, (Lucy) bestond uit Klaartje Galle (Darwin BBDO), Koenraad Lefever (Duval Guillaume), Pieter Staes (Wunderman) en Jean-Marc Wachsmann (Leo Burnett).

Uiteindelijk kwam “Surgeon” van het team van Happiness uit de bus als winnaar. “De film toonde de problematiek een authentieke manier en heel empatische manier zonder met de vinger te wijzen. De boodschap was duidelijk. Als kijker geloof je het en wordt je ook geconfronteerd met je eigen gedrag,” aldus de jury.

In totaal schreven 8 teams zich in. Uiteindelijk hebben 3 teams effectief deelgenomen met een film. Brightfish organiseert dit jaar naast de Young Lions Film Competition voor creatieven ook de Young Marketers Competition.