01

Bijna de helft van alle Belgische bioscoopbezoekers koos er tijdens het openingsweekend voor om naar ‘Skyfall’ te gaan. Daarmee verbrak James Bond alle Belgische openingsrecords van 2012. En stak hij zelfs ‘The Dark Knight Rises’ en ‘The Avengers’ voorbij. Intussen zijn we een maand verder en het blijft koppen lopen in de Belgische bioscopen. En daar zijn een heleboel goeie redenen voor.

Al sinds zijn verrassende optreden tijdens de openingsceremonie van de Olymische Spelen in London, voelde je dat James Bond zijn 50e verjaardag niet onopgemerkt voorbij zou laten gaan. En kijk: ondertussen is ‘Skyfall’ goed op weg om de populairste Bond-film ooit te worden en ‘Casino Royal’ van de troon te stoten. Zelfs Ian Fleming had 50 jaar geleden, toen James Bond voor het eerst op het witte doek verscheen in ‘Dr. No’, vast niet durven dromen dat zijn geesteskind vandaag nog steeds volle bioscoopzalen zou trekken.

Trouwens, niet alleen bioscoopbezoekers, maar ook adverteerders zijn weg van ‘Skyfall’. Kijk maar naar deze leuke stunt in Stockholm, tijdens het openingsweekend van de film:

 

Waarom is ‘Skyfall’ zo’n succesverhaal?

Het succes van ‘Skyfall’ bewijst dat ‘s werelds favoriete geheim agent nog lang niet aan pensioen toe is. Daar zitten de stunt tijdens de Olympische Spelen, het 50-jarige jubileum van de Bond-franchise en de herfstvakantie vast voor iets tussen. Maar de belangrijkste reden moeten we vooral inhoudelijk zoeken. De prent had het gewoon allemaal: Adèle’s meeslepende soundtrack, topacteurs als Daniel Craig, Javier Bardem, Judi Dench, Albert Finney en Ralph Fiennes in de hoofdrollen, een ijzersterke regie van Sam Mendes (de eerste Bond-regisseur met een Oscar op zijn schouw) en een verhaal dat naast flitsende actie ook de nodige diepgang heeft. ‘Skyfall’ voegt alle bekende Bond-elementen – snelle auto’s, mooie vrouwen en excentrieke vijanden – samen tot een meer dan tweeënhalf uur durend spektakel dat geen minuut verveelt. En dat serieuzer en grimmiger dan ooit is. Een formule die duidelijk aanslaat.

 

 

Conclusie

Naast het redden van de wereld, moest James deze keer ook een nieuw publiek aanspreken en overtuigen. ‘Mission accomplished!’ Want de ‘shaken, not stirred’-cocktail die ‘Skyfall’ biedt, valt duidelijk bij een heleboel mensen in de smaak.