Uit een recent onderzoek van de Insight Strategy Group bij meer dan 8.000 respondenten, blijkt dat jongeren tussen de 18 en 34 jaar een reclamespot vaak pas voor het eerst zien in de bioscoop. Ook al speelt die commercial al geruime tijd op tv. En daar is een heel eenvoudige reden voor.

De studie van Screenvision en Insight Strategy Group wijst uit dat millenials amper afleiding ondervinden in de cinemazaal. Logisch ook: het is er donker én de reclameboodschap op het scherm eist al hun aandacht op. Volgens de onderzoekers kunnen jongeren zich een commercial die ze in de bioscoop zagen tot 10% beter herinneren dan diezelfde commercial op tv.

De kracht van de bioscoop ligt in het vasthouden van de aandacht. Dit in contrast met andere traditionele media, waar afleiding voortdurend op de loer ligt en men vaak gewoon kan wegzappen.

Daarbij komt nog dat jongeren bioscoopreclame beter weten te waarderen dan andere generaties zo blijkt uit het onderzoek. Vooral omdat de commercials niet tijdens, maar net vóór de film worden vertoond, ervaart men deze niet als storend.

Dat millenials vanuit demografisch oogpunt erg interessant zijn voor adverteerders, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Millenials zijn jong, staan open voor nieuwe ervaringen en ontwikkelen nu gewoontes die ze de rest van hun leven met zich zullen meedragen.

De volgende keer dat je op de onverdeelde aandacht van een jong publiek mikt, mik je dus maar beter op het grote scherm.

Het onderzoek van Insight Strategy Group werd uitgevoerd in tussen 2011 en 2013, in samenwerking met Screenvision. Meer informatie vind je hier.