De CIM Bereikstudie Pers en Bioscoop deed heel wat stof opwaaien dit jaar. De vernieuwde ondervragingsmethode betekende voor vele media een breuk met het verleden. Voor bioscoop heeft de verminderde invloed van de enquêteur echter geen invloed gehad op de resultaten. De CIM Studie 2009-2010 bevestigt het opnieuw: bioscoop is een stabiel medium. Het weekbereik is zelfs gestegen met 3,5%.

Er was dit jaar heel wat te doen rond de gewijzigde methodologie van de CIM Studie. Er werd overgeschakeld van een CAPI-systeem (Computer Assisted Personal Interview), waarbij het interview wordt afgenomen door een enquêteur, naar een CASI-systeem (Computer Assisted Self Interview) waarbij de respondent de vragenlijst autonoom invult, op aanvraag bijgestaan door de enquêteur. Deze nieuwe ondervragingsmethode is bedoeld om de invloed van de enquêteur op de objectiviteit van de resultaten te beperken en zo de waarheidsgetrouwheid van de studie te verhogen, maar heeft een sterke impact gehad op de resultaten van het persluik.

Voor bioscoop had heeft dit evenwel geen invloed op de cijfers, we tekenen een positief en stabiel resultaat op. Per week gingen 558.800 mensen naar de bioscoop, en dat zijn er maar liefst 18.700 meer dan in vorige studie. Ook de gemiddelde dekking per week kende een stijging en bedraagt nu 6% (in vergelijking met 5.8% vorig jaar). In totaal pikten 4.216.300 mensen het voorbije jaar een filmpje mee. Wil je graag meer info over de resultaten van deze CIM Studie, of een gedetailleerde analyse van je doelgroep? Neem dan contact op met Nathalie, Catherine, Roel of Thierry.