De ComTrack-studie werd opgericht in 2005 door Space in samenwerking met TNS Media. Met deze onderzoekstool wou Space het rendement van communicatie meten. Belangrijk is dat niet enkel de klassieke media gemeten werden. Ook de andere kanalen, zoals mond-tot-mondreclame en redactionele aandacht in de media kwamen aan bod. Volgens ComTrack is cinema één van de sterkste media op vrijwel alle punten: zowel op merkverbruik, merkvoorkeur als likeability. Wij zijn uiteraard opgetogen over de uitstekende resultaten van het onderzoek.

 

Twee jaar lang werden 600 respondenten tussen 15 en 54 jaar uit het Mail Access Panel van TNS ondervraagd. Internet, sponsoring van evenementen en het editoriaal werden uit de analyse weggelaten wegens onvoldoende waarnemingen.

 

Het merkverbruik wordt volgens ComTrack het meest beïnvloed door staaltjes, direct mail en POS-aanwezigheid. cinema staat dan weer aan de top van de traditionele media op de 4e plaats. Volgen: kranten, mond-tot-mondreclame, gratis regionale pers, folders en tijdschriften.

 

De stelling ‘Het is mijn voorkeurmerk. Ik zou het aanbevelen?’ probeert de positieve houding van consumenten t.o. het merk te meten. Hier scoren direct mail en cinema als de de beste media bij uitstek om de merkvoorkeur van de consument te beïnvloeden. Daarna volgen POS-aanwezigheid, folders, kranten en de familie en vriendenkring. Enkel radio en affichage lijken niet positief te correleren met een merkvoorkeur.

 

Tot slot werd ook de manier waarop de boodschap empathie oproept gemeten. Hier staat bioscoop met stip op één, direct mail op twee en mond-tot-mondreclame op drie. Tijdschriften en televisie maken de top vijf compleet. Een mengeling dus van traditionele en minder traditionele kanalen.

 

Bioscoop voert de traditionele media aan voor het merkverbruik, beïnvloedt de positieve houding van consumenten t.o. een merk en roept als geen ander medium empathie op bij een boodschap. Wat houdt ù nog tegen om voor het grote scherm te kiezen?