02

Een bezoek aan de bioscoop associëren we met een positief gevoel. Wat dat positief gevoel concreet betekent, zocht Media Behavior Institute uit in de USA Touchpoints studie. De resultaten spreken boekdelen. 62% voelt zich “blij” en 29% is “enthousiast”. Geen enkel ander medium doet beter.

2000 personen tussen 18 en 64 jaar namen deel aan de USA Touchpoints studie in 2012. Op de vraag ‘beschrijf hoe je je voelt tijdens het naar de film gaan”, gebruikte 62% het adjectief “blij” (happiness). Bijna een op drie zei zich “enthousiast” (excited) te voelen, en 23% beschreef zichzelf als “geïnteresseerd” (feeling interested). Zo goed als niemand voelde zich “verveeld” tijdens een cinemabezoek (0.1%). Geen enkel ander medium kon deze scores evenaren.

 

Emotionele impact

De verklaring zit in het feit dat we bewust kiezen om naar de cinema te gaan. Dat waar je zelf voor kiest, beleef je ook sterker. Daarnaast is een bioscoopbezoek vaak gelinkt aan een andere leuke sociale activiteit zoals op restaurant gaan, een bijeenkomst met de vrienden of een uitje met de familie. Bovendien is de impact van het grote scherm op emoties erg groot. Denk maar aan films zoals Gravity en The Hobbit waar het verhaal en de beelden bij het verlaten van de cinemazaal nog sterk nazinderen.

 

Reclame maakt deel uit van de filmbeleving

Wanneer het specifiek op reclame in de bioscoop aankomt, legt de U.S. National Omnibus survey van mei 2013 interessante resultaten voor. Phoenix Marketing International bevroeg 1000 personen tussen 18 en 59. Bijna de helft vond dat de reclame echt deel uitmaakte van de filmbeleving. Bij bepaalde subgroepen is de score nog hoger. Bij vrouwen bijvoorbeeld, daar was 52% het eens met deze stelling. In de leeftijdsgroep 18-34 jaar was 54% akkoord. Deze resultaten bevestigen wat we in 2012 ontdekten tijdens een kwalitatief onderzoek met focusgroepen in België.

De bioscoopomgeving is dus uniek. Het is een plek waar je je volledig en zonder afleiding laat onderdompelen in een andere wereld. Ja, we voelen ons gewoon goed als we naar de cinema te gaan.