justintimberlake

‘Tweet me if you can’ is een vergelijkende studie over hoe 200 Franse en Amerikaanse acteurs en actrices Twitter gebruiken. En wat blijkt uit een analyse van 100.000 tweets? Dat 61% van de tweets een blik achter de schermen van de filmset gunt. Zo maken de sterren hun volgers warm om hun nieuwste films te gaan bekijken in de bioscoop.

 

Lang leve Twitter!

Dankzij het sociale netwerk komen we uit eerste hand én in 140 tekens te weten met welke films de supersterren bezig zijn. Handig voor de fans!

 

‘Tweet me if you can’ 

Op basis van de Franse box office top-50 tussen 2010 en 2013 selecteerden het digitale marketingagentschap Heaven en Le Public Système Cinéma de 200 populairste Franse en Amerikaanse acteurs en actrices. Daarvan waren er 70 (35%) actief op Twitter. Samen zijn ze goed voor bijna 100.000 tweets. En al die tweets van o.a. Ashton Kutcher, Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en andere groten der aarde, werden zorgvuldig onder de loep genomen. 

 

popular_nl_gray.jpg Meer twitteractiviteit voor een filmrelease

Uit de studie bleek dat de filmsterren maar liefst 61% van al hun tweets verstuurden in de periode voor de films in de zalen verschijnt. Ze gebruiken Twitter dus vooral om zelf buzz te creëren bij hun fans en hen aan te moedigen om de film te gaan zien. 19% van hun tweets gaat dan weer over hoe hun films onthaald worden.

 

RT = Kudos!

Ook de manier waarop de sterren tweeten is opvallend. Of beter gezegd: retweeten. Eén derde van de geanalyseerde tweets waren ‘eigen’ berichten. Daar tegenover staan 61% retweets. Hiermee gaan ze in interactie met fans, filmcritici, de officiële account van de film, andere acteurs, … ‘Sharing’ is dus ook bij filmsterren ‘caring’.