Wie herkent het merk van een reclamespot het snelst? Misschien speelde je dit quizje al eens met je filmgezelschap tijdens de reclameband. Nieuwsgierig als we zijn deden we de test, maar dan na afloop van de film. In onze steekproef kon maar liefst 86% van de bioscoopbezoekers in minder dan 10 seconden het juiste merk spontaan zeggen. De kracht van het grote scherm op het geheugen blijft verbluffend. Zelfs voor ons.

Een alert publiek

We namen 3 reclamespots die tijdens de testperiode in de bioscoop draaiden. We toonden de spots op een tablet aan 50 bioscoopbezoekers die uit de filmzaal kwamen. Konden ze het merk benoemen dat ze voor de film in de reclameband hadden gezien? Dan moesten ze dit zo snel mogelijk roepen. En dat deden ze met (te) veel enthousiasme 🙂

86% van deelnemers kon zich de spot spontaan herinneren en het merk benoemen. Daar hadden ze gemiddeld slechts 9 seconden voor nodig. Nu jij!

Recall

Het feit dat bioscoop meer emoties en betrokkenheid teweegbrengt bij de mensen, heeft een positief effect op ons geheugen. We onthouden nu eenmaal beter wanneer we ons goed voelen. Dat geldt ook voor de reclamespots die voor de film spelen.

Meer weten over de kracht van het grote scherm?