In de bioscoop is ‘age nothing but a number’ en is de meerderheid van de bezoekers mee met de laatste trends. Met deze verrassende bevindingen leggen twee recente Amerikaanse studies een link tussen het grote scherm, smartphones en tablets.

 

Een film kiezen, is there an app for that?

Volgens De ‘Mobile and the Movies’-studie van IAB en InMobi gebruikt maar liefst twee derde van de ‘regelmatige’ bioscoopbezoekers (die minstens één keer per maand een film meepikken) hun smartphone of tablet om een filmkeuze te maken. 20% van die vaste bioscoopgangers bekijkt altijd op voorhand filmtrailers of zoekt informatie op via hun smartphone of tablet.

 

Jong en oud zijn mee

Verrassend genoeg is leeftijd geen bepalende factor voor het gebruik van een mobiel toestel als infobron in de cinema. Volgens het IAB en InMobi laat 75% van de bioscoopbezoekers jonger dan 35 zich voor een film inspireren door z’n smartphone of tablet. In de leeftijdscategorie boven de 35 is dat 68%.

 

Nog meer cinema

Volgens het ‘Nielsen NRG’s 2012 American Moviegoing report’ gingen eigenaars van een smartphone zo’n 9% meer naar de bioscoop dan gemiddeld in 2012 . Voor mensen met een tablet is dat zelfs 20%. Zij gebruiken hun mobiel toestel om info over films op te zoeken, trailers te bekijken én dus ook om een goeie filmkeuze te maken. Zo’n 69% van de bioscoopbezoekers beschikt over een smartphone, 29% heeft een tablet, en 23% bezit ze allebei.

 

In België gaat 45% van de mensen die een smartphone hebben (selectiviteit 146) veel tot regelmatig naar de bioscoop. Voor eigenaars van tablet is dat 50% (selectiviteit 163).

 

Mensen met een smartphone of tablet gaan dus vaker dan gemiddeld naar de bioscoop gaan. De link tussen het grootste en het kleinste scherm was nog nooit zo sterk.