09

Digitale TV, video-on-demand, tablets,… Bij hun komst werd telkens voorspeld dat ze het grote publiek zouden weghouden uit de bioscoop. Maar daar is niks van aan. Integendeel: cinema blijft het erg goed doen. Waarom bekijken we schattige katjes massaal op onze smartphones, maar trekken we voor de tijger uit Life of Pi toch nog steeds naar de bioscoop?

 

Size matters!

Het Multi-Screen Report van Nielsen verklaart dit al gedeeltelijk: kijkers houden ervan om content op een zo groot mogelijk scherm te bekijken. Het Moving Pictures-onderzoek van Intromart GfK bevestigt dat. Daar gaven meer dan 80% van de ondervraagden aan dat ze het liefst naar een groot scherm kijken.

Hoe groter het scherm, hoe groter de impact. Cinema biedt ons een unieke kijk- & luisterervaring die gewoonweg niet te evenaren is en daar genieten we van. Maar er is meer…

 

Het kampvuureffect

Hoe gek het ook klinkt: diep in ons binnenste leven we allemaal nog in de oertijd. En nu en dan komt ons prehistorisch alter ego piepen. Wanneer we naar de bioscoop gaan bijvoorbeeld. Mensen zijn van nature sociaal en verzot op verhalen. Die werden vroeger in groep, rond het kampvuur verteld.

Vandaag gebeurt dat nog steeds, maar dan in de cinema. We steken geen kampvuur aan, maar gaan samen met anderen op in de film. We delen een lach en een traan, happen samen naar adem en zijn samen opgelucht bij een goed einde.

Het is dus ons instinct om samen naar verhalen te kijken en te luisteren. En als het even kan in de beste beeld- en geluidskwaliteit.

Die twee factoren zullen ook in de toekomst het succes van cinema garanderen.